Η ΔΥΣΦΟΡΙΑ ΤΗΣ ΑΝΑΓΝΩΣΗΣ

4 Μαρτίου, 2010 § 9 Σχόλια


Κατά την διάρκεια της ενασχόλησής τους με τις επαναστατικές διαδικασίες, τα υποκείμενα εκτός από τις αντίστοιχες πρακτικές, τις ανθρώπινες σχέσεις, τις ηδονές και τις λύπες, έχουν να διαβούν μέσα από το μονοπάτι της ανάγνωσης και της αφομοίωσης κειμένων που έχουν γραφτεί από συντρόφους, φιλοσόφους, πολιτικούς και ούτω καθ’ εξής.

Πολλές φορές, η Αυθεντία τέτοιων θεωρητικών εκφράζεται μέσα από κείμενα εξαιρετικής περιπλοκότητας, που υποχρεώνουν τον αναγνώστη -εφόσον δεν είναι κάτοχος διδακτορικού- να περάσει μέσα από ώρες προκαταρκτικών μελετών όψιμων θεωρητικών ώστε και να αφομοιώσει τις βάσεις πάνω στις οποίες εκφραστήκαν οι ύστεροι Λόγιοι, αλλά και να «εξασκήσει» το σώμα του με skills ορθολογιστικής Δυτικής σκέψης και κατανόησης.

Συχνά παράγονται τέτοιοι διαχωρισμοί κατά την διάρκεια κουβεντών. Αντί ο ομιλητής να παρουσιάσει ένα μεστωμένο προσωπικό συμπέρασμα στο οποίο να έχουν πρόσβαση όλοι μέσω της απλότητάς του, ανακαλεί τα γραπτά (ή απλά το όνομα) κάποιου/κάποιας θεωρητικού, χρήζοντας την μισή συντροφιά ανίκανη να συνεχίσει να παρακολουθεί την πορεία της κουβέντας και συντηρώντας την φασιστική υποχρέωση του πολιτισμού μας περί των «διαβαστερών και μελετηρών σωμάτων». Άλλωστε όποιος θέλει να καταλάβει, ας βάλει τον κώλο του κάτω να διαβάσει, έτσι? (Θυμίζει σε κάποιον άλλον το σχολείο αυτή η φάση?). Αρκετές φορές, η ικανοποίηση που παράγεται έχει να κάνει με το κατόρθωμα της ακριβούς μεταφοράς του Λόγου της αυθεντίας που επικαλείται ανά περίσταση, παρά με την ηδονή της ανθρώπινης επικοινωνίας και ζύμωσης.

Η ιεροποίηση του διαβάσματος από τον πολιτισμό μας, δεν έχει αμφισβητηθεί από τους ριζοσπαστικούς χώρους, καθώς θεωρείται αυτονόητη η συνθήκη ότι όλα τα σώματα είναι ικανά να αφιερώσουν χρόνο στο διάβασμα. Δεν λαμβάνεται υπ’ όψιν καθ’ όλου η πιθανότητα η ανάγνωση να φέρνει δυσφορία σε κάποιο σώμα, είτε για λόγους αισθητικής, είτε για λόγους που πηγάζουν από την υλικότητα του εκάστοτε σώματος. Επιπλέον, η ταξική/κοινωνική διάσταση του ζητήματος διαφαίνεται σημαντική: Πολύ απλά, για να αφιερώσεις χρόνο στο να εξασκήσεις μακροπρόθεσμα ικανότητες ανάγνωσης και αφομοίωσης, απαιτείται αρκετός ελεύθερος χρόνος και καθαρό μυαλό, πράγμα που τα προλεταριακά και τα ποικίλως καταπιεσμένα σώματα δεν μπορούν / δεν επιθυμούν να διαθέσουν έτσι ώστε να «ξεστραβωθούν».

Η Μεταμοντέρνα Αντίσταση προτάσσει την παύση κάθε αναφοράς σε οποιουδήποτε είδους Αυθεντία, παρά μόνο στην άμεσα κατανοητή (και άρα αδιαμεσολάβητη) εγκυρότητα του προσωπικού βιώματος, του παραδείγματος, ακόμη και του παιχνιδιού με τις σωματικότητές μας. Την επιστροφή και την επανοικειοποίηση της έμφυτης συναισθητικής ικανότητας μεταξύ των σωμάτων μας. Την έλλειψη πειθαρχείας στην χρήση του γραπτού και προφορικού λόγου. Τακτικές που και δεν αποκλείουν κανένα υποκείμενο από το να γίνει μέρος των συντροφικών σχέσεων που επιθυμεί, αλλά και δημιουργούν μια οικουμενική συνθήκη που ξεπερνά και αποδομεί την συνθήκη του κατορθώματος.

Όπως ο ετεροσεξισμός θεωρεί όλα τα σώματα ως straight, έτσι και η διάκριση με βάση την ικανότητα, θεωρεί όλα τα σώματα ικανά / με την επιθυμία να εμπλακούν σε διαδικασίες «μόρφωσης». Κάθε φορά που σε μία συντροφιά, κάποιος Λόγος ή γνώση θεωρείται αυτονόητα κατεκτημένη, εγκαθιδρύεται ο διαχωρισμός και η κυριαρχία.

§ 9 Responses to Η ΔΥΣΦΟΡΙΑ ΤΗΣ ΑΝΑΓΝΩΣΗΣ

  • Ο/Η MWF λέει:

    από την άλλη πλευρά

    κάποια σώματα και στόματα είτε δεν βρίσκουν κόσμο να μιλήσουν γύρω τους, οπότε πρέπει να διαβάσουν τα ίδια και να γράψουν επίσης, προκειμένου να βρουν και να δώσουν υλική υπόσταση στο μήνυμα (όπως ο ναυαγός γράφει σε ένα κομμάτι χαρτί και το πετάει μέσα σε ένα μπουκάλι στη θάλασσα)

    ή κάποιοι ήταν λίγο παράταιροι για την εποχή τους και μας άφησαν υλικά κείμενα (με το δικό τους σωματικό κόστος) τα οποία παρατημένα και σκονισμένα στις βιβλιοθήκες ή σε ιστοσελίδες στο διαδίκτυο περιμένουν να τα βρει κάποιος σε μια μακρυνή ακτή σε μια άλλη εποχή όπου θα σημαίνουν κάτι.

    το διάβασμα δεν είναι κατόρθωμα (αν και είναι δύσκολο για κάποιους και για κάποιους όχι, για τον ίδιο λόγο που για κάποιους είναι δύσκολη η ορειβασία και για κάποιους άλλους όχι), είναι η μόνη δυνατότητα των ναυαγών να επικοινωνήσουν μεταξύ τους. Καλός και ο καπνός για σήματα, αλλά μέχρι να πεις τις σκέψεις σου με συννεφάκια, νυχτώσαμε…

  • Ο/Η Nikos λέει:

    παρ’ όλα αυτά

    Προς MFW:

    αν είσαι καλά διαβασμένος κι έχεις διαβάσει τα… σωστά πράγματα, θα έχεις κατανοήσει επαρκώς αυτά που διάβασες, ώστε να μπορείς να τα αναπαραστήσεις ή να εμπνεύσεις με βάση αυτά.

    δεν πρέπει να είναι και πολύ δύσκολο, αφού οι μεγάλες αλήθειες είναι πολύ ΑΠΛΕΣ. δεν είναι;

    αρκεί να έχεις ακροατήριο που να MHN αναζητά περίπλοκο εντυπωσιασμό.

    και το ακροατήριο σου θα είναι τέτοιο αν σε τέτοιο απευθύνεσαι.

    όμως, αυτό ακριβώς είναι που δημιουργεί την απαραίτητη χρονοτριβή στη διάδοση σπουδαίων ιδεών. το ακροατήριο που εκτιμά τις ΑΠΛΕΣ αλήθειες είναι μικρό. οι υπόλοιποι δεν εκτιμούν αυτό που μπορούν να σκεφτούν κι οι ίδιοι. εντυπωσιάζονται με αυτά που δεν καταλαβαίνουν.

    ορισμένες φορές συμβαίνουν διαχύσεις σπουδαίων (απλών) ιδεών προς τις μάζες, κυρίως όταν είναι η μόνη διέξοδος από άμεσο κίνδυνο από σαφή στόχο, ή όταν οι σπουδαίες (απλές) ιδέες υποβάλονται με τρόπους mainstream (περίπλοκους) -τακτική που προκαλλεί εκφυλισμό τους, βέβαια.

    ουσιαστικότερα, πάντως, οι διαχύσεις των σπουδαίων (απλών) ιδεών γίνονται σιγά σιγά και με επιμονή. μπορεί να μην είμαστε εμείς που θα αλλάξουμε τον κόσμο, αυτό, όμως, δεν σημαίνει ότι ο κόσμος δεν θα αλλάξει, ποτέ!

    επιμονή. ΑΠΛΗ επιμονή.

    άσε που, από μια συστηματική σκοπιά, ο κόσμος αλλάζει κάθε στιγμή, κι εσύ καλείσαι να δείξεις ότι όχι δεν αλλάζει κάθε στιγμή, κινείται πάντα γύρω από μία σταθερή αλήθεια: την εξουσία, που μας πρήζει τα συκώτια ότι ο κόσμος χρειάζεται αλλαγή. χρειάζεται αλλαγή, αλλά όχι μία στη γκάμα των εξουσιαστικών επιλογών. ΜΙΑ αλλαγή χρειάζεται ο κόσμος: να δείξει ότι δεν υπάρχει εξουσία.

    εκτός κι αν η εξουσία είναι φυσική προίκα στους ανθρώπους. οπότε θα πρέπει να το παραδεχτούν και να δουν τι θα κάνουν με αυτό το μπελά.

    εδώ, προς το παρόν κλείνω τ’ αυτιά μου κι αναζητώ πιο ΑΠΛΕΣ διατυπώσεις για να πω/ακούσω την αλήθεια.

    επιμονή. ΑΠΛΗ επιμονή.

  • Ο/Η σαμσών λέει:

    κάτι ήθελα να πω αλλά δε πολυβγαίνει για την ώρα.
    τέλοσπάντων, το κείμενο είναι λαμπερό.

    πρτφ

  • Ο/Η Bourgeois λέει:

    Εξαιρετικό κείμενο, με θραύσματα κριτικής απέναντι στο διανοητικό/μορφωτικό ρατσισμό. Είναι γεγονός ότι σε πολλές συντροφικές συζητήσεις παρατηρείται η ηγεμονία του πιο «διαβαστερού» ή «καλλιεργημένου». Απ’ την άλλη, όμως,εφ’ όσον η γλώσσα είναι ένα πεδίο εξουσίας, όπως και η νόηση, νομίζω πως η άσκηση εξουσίας, με την πλέον αφαιρετική βεβαίως έννοιά της, είναι αναπόφευκτη.

    • Ο/Η postmodernresistance λέει:

      (sorry gia ta greeklish, eimai se allo PC)

      Symfwnw mazi sou se afta pou eipes, aplws den pistevw oti i askisi exousias einai anapofefkth. Leipei apo tin politiki mas koultoura i xrisi tis synaisthisis. Diladi, i anagnwsi kai ixnilatisi twn ypokeimnikotitwn twn anthrwpwn pou apartizoun mia parea, kai i antistoixh symberifora, skepsi kai omilia. Syndrofoi eimaste, kai i synaisthisi (empathy) ws ergaleio einai kati pou tha thewrousa aftonohth. Den lew afta pou lew me diathesi epithesis, alla aftokritikis. Den ekkinei apo fovo, alla apo politiki agapi.

  • Ο/Η Bourgeois λέει:

    Κοίτα, αν κατάλαβα αναφέρεσαι στην εν-συναίσθηση, όπως την εισηγήθηκε ο Carl Rogers. Και ήδη όμως αυτή η επίκλησή σου στην ενσυναίσθηση αποβαίνει αυτοακυρωτική. Προϋποθέτεις ότι εγώ γνωρίζω τον όρο ενσυναίσθηση, ή τουλάχιστον αντιλαμβάνομαι την εξίσου περίπλοκη εξήγηση που δίνεις («Diladi, i anagnwsi kai ixnilatisi twn ypokeimnikotitwn twn anthrwpwn pou apartizoun mia parea, kai i antistoixh symberifora, skepsi kai omilia»).

    Επομένως, προκειμένου να μην αναδεικνύονται οι αντιθέσεις θα έπρεπε όσοι διαθέτουν δυνατότητα πολυσχιδούς και εκζητημένης γλώσσας να αυτευνουχίζονται, ούτως ώστε οι γλωσσικά ασθενέστεροι να τους αντιλαμβάνονται. Έτσι όμως η άσκηση εξουσίας μετατοπίζεται σε άλλο σημείο. Γι’ αυτό το λόγο σου λέω ότι στη γλώσσα δε μπορείς να ακυρώσεις την εξουσία που παράγει, έστω και με την πιο αφαιρετική έννοιά της.

    • Ο/Η postmodernresistance λέει:

      Ξαναματαέχεις δίκιο σε πολλά από τα πράγματα που ανέφερες.

      Εχεις δίκιο ότι η εξήγησή που έδωσα έγινε με γλωσσικούς όρους περίπλοκους, αλλά αυτό έχει να κάνει με το λάθος που αναγνωρίζω στον εαυτό μου, το ότι επειδή γράφω σε ένα μπλογκ, «οφείλω» για κάποιον λόγο να μιλώ όσο πιο κοντά σε αυτό που ουσιαστικά κράζω. Όντως εχεις δικιο σε αυτό.

      Απο την άλλη, δεν θα ήθελα να αυτοευνουχιστεί κανείς γλωσσικά. Δεν θα ήθελα κανείς να πετσοκόψει την δημιουργικότητά του ώστε να γίνει πιο προσιτός, προσπελάσιμος και εντέλει αναγνώσιμος «από όλους».

      Απλώς στο original άρθρο μου, έλεγα ποσο μου την σπάει όταν γίνονται αναφορές σε Προσωπικότητες, Θεωρίες και Δεδομένα με ένα στυλάκι ότι εγώ ειναι αυτονόητο ότι θα έπρεπε να τα ξέρω.

      Κυρίως σχολιάζω κίνητρα, προθέσεις και χαρακτήρες ανθρώπων σε αυτό το άρθρο, παρά να προσπαθήσω να κάνω μια ανάλυση περι άσκησης εξουσίας (που δεν το ‘χω).

      Κάπως έτσι.

  • Ο/Η Bourgeois λέει:

    Κατάλαβα. Κι εγώ αυτής της άποψης είμαι! Η πολυμάθεια καλο είναι να μην επιβάλλεται στην κουβέντα ως αυθεντία αλλά ως δρομοδείκτης για τον εμπλουτισμό των φίλων/συντρόφων. Έτσι όμως ίσως εκπέσουμε σε διδακτισμό. Τέλος πάντων. Δυσκολοπρόσιτο θέμα αλλά χαίρομαι που το έθιξες για να ανταλλάξουμε γνώμες!

  • Ο/Η αγγελικο προσωπακι λέει:

    πολύ καλο κείμενο που περιγράφει μια κατάσταση που έχουμε βιώσει οι περισσοτερες/οι. Και πάλι μπράβο.

Αφήστε απάντηση στον/στην postmodernresistance Ακύρωση απάντησης

What’s this?

You are currently reading Η ΔΥΣΦΟΡΙΑ ΤΗΣ ΑΝΑΓΝΩΣΗΣ at Postmodern Resistance.

meta